Kisah Sang Penglipur Lara

Kisah Sang Penglipur Lara
Kisah Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara
Tinta Layar

Monolog

Monolog
Luahan rasa hati

Novel

Novel
Novel

Cerpen

Cerpen
Cerpen

Puisi

Puisi
Puisi

Khazanah

Khazanah
Puisi Tradisional

Cerita Kita

Cerita Kita
Pandangan isu semasa seni tulis

Bisik-bisik

Bisik-bisik
Ulasan karya terkemuka

Tuesday, January 4, 2011

Novel : Lelaki (Episod 1: Bahagian 1)

"Setiap lelaki, sama seperti manusia lain, turut memerlukan seseorang di sisinya. Seseorang yang boleh menjadi lelaki mahupun perempuan. Seorang saudara atau a complete stranger. Seorang yang sinonim atau yang sebaliknya. Seorang lelaki masih memerlukan seseorang di sisinya. Sentiasa."

"Even a lonely wolf needs a place he could run into. Seorang yang bisu perlukan suara untuk berbicara."

"Walaupun bisu.."


...

Fahrin meluncur laju melalui denai-denai sempit di sekelilingnya berdiri pokok getah yang mencanak tinggi. Inspira peraknya tampak gagah merentas hutan kecil berlopak itu. Kaca mata hitamnya tetap lekat di tempatnya. Rambutnya yang kerinting kemas tersikat. Tubuhnya sasa dan tegap dibaluti sepasang sut hitam lengkap. Titus di tangan kirinya berkilatan dek pancaran terik mentari. Segaknya pasti menawan mana-mana wanita yang memandangnya. Namun, kerut pada dahinya serta tegang wajahnya mencacatkan parasnya. Ada kekusutan bersarang di dalam kotak mindanya.

Ini adalah kali pertama dia menginjak semula ke tanah subur desa itu. Warna hijau desa itu mula bertaburan dedaun perang. Daun getah turut sugul seperti sepuluh tahun dahulu ketika dia nekad meninggalkan desa bumi tercintanya ini. Kejadian sepuluh tahun dulu, dan peristiwa hari ini diselimuti kisah yang ada persamaannya.

Malas mengimbau kisah lampau, dia memecut laju ke teratak lama di hujung ladang. Dari kejauhan, dalam ramai khalayak berteburan, matanya tertumpu pada susuk mungil seorang lelaki kecil sedang berdiri tegak.

"In.."

...

Dia bersalam dengan mereka yang sedang mengerumuni laman rumah kayu itu. Seorang demi seorang disapanya ringkas. Bibirnya mengukir senyum walau hatinya kelat bercampuran. Ada bisik-bisik jahat cuba menyekinap masuk ke dalam rongga telinganya. Fahrin diam tanpa menunjukkan sebarang reaksi. Matanya mengilas cepat ke arah lelaki di muka pintu yang menyambutnya.

"Abang apa khabar?"

Lelaki itu bersuara manis. senyum di bibirnya diukir seperti biasa.

"Baik. In?"

Fahrin berjeda sementara sebelum membuka kotak suaranya.

Lelaki itu senyum juga. Mengangguk kecil.

"Dah siap?"

"Sudah bang. Dah dua jam tiga puluh satu minit saya menunggu."


Senyum masih ada. Fahrin berbalas senyum.

"Marilah."

...

Rumah yang selama ini dihuninya kini ditinggal pergi. Lelaki itu berpaling seketika. Penat menatap dari dalam kereta satu-satunya saudara yang tinggal, lelaki itu kembali memandang ke hadapan. Inspira masih laju. Lajunya bagai benak Fahrin yang merasakan bahang benci pada tanah lahirnya ini.

Rasa sejuk memenuhi masa mereka berdua dalam kereta mewah itu. Fahrin gentar untuk berbicara namun lelaki itu nampak selesa dan tenang meskipun suara dikunci daripada terkeluar. Senyumnya, masih ada. Seperti selalu.

Sesekali, lelaki itu memandang ke arahnya dengan madu tercalit di pinggir bibirnya. Matanya redup memandang. Fahrin hanya berdehem sekali sekala. Tiada sebarang bentuk komunikasi berlaku. Lubuk hatinya masih ada rasa dendam dan benci. Rasa bersalah dan sesal. Rasa janggal dan berbeza-beza.

Kejadian sedekad dulu betul-betul menghantuinya. Peristiwa yang mengubah segala-galanya. Tentang dia, tentang hidupnya, tentang lelaki itu dan tentang hidup mereka. Tentang segala-galanya.

....(bersambung)...

No comments:

Post a Comment

Suara Di Balik Layar


Melodi Kristal - Siti Nurhaliza
Mp3-Codes.com