Kisah Sang Penglipur Lara

Kisah Sang Penglipur Lara
Kisah Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara
Tinta Layar

Monolog

Monolog
Luahan rasa hati

Novel

Novel
Novel

Cerpen

Cerpen
Cerpen

Puisi

Puisi
Puisi

Khazanah

Khazanah
Puisi Tradisional

Cerita Kita

Cerita Kita
Pandangan isu semasa seni tulis

Bisik-bisik

Bisik-bisik
Ulasan karya terkemuka

Sunday, April 17, 2011

Bisik - bisik : Bidadari Dari Timur (Tuan Sabariah Tuan Ishak dan Illi Sarah Annual Bakri)

Muka Depan.Bidadari Dari Timur (Memoir Isteri Seorang Pejuang) karya Tuan Sabariah Tuan Ishak dan Illi Sarah Annual Bakri.
Bidadari Dari Timur
(Memoir Isteri Seorang Pejuang)
Oleh : Tuan Sabariah Tuan Ishak (Isteri Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat) dan Illi Sarah Annual Bakri
Penerbit : Anbakri Publika Sdn. Bhd. (Annual Bakri Haron)
Edaran : Kemilau Publika Sdn. Bhd.
Cetakan Pertama : April 2009

Muka ke Muka.
Lantera dibuka dengan coretan muka depan dihiasi wajah suci Tuan Sabariah sendiri dengan warna hijau tenang mewarnai latar. Pada nukil tajuk naskah ini hinggap dua ekor burung yang bermadu kasih, menjadi titipan rasa dan kemesraan pasangan Datin Tuan Sabariah dan Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz yang menjadi pasak cerita memoir ini. Di belakang, wajah pencerita kembali tegak dalam senyuman kasih dan mesra seolah-olah melihat jauh ke alam perkahwinan yang mereka bina. Tutur cerita digarap ringkas sebermula niat dua hati ini bakal disatukan oleh kedua keluarga.

Untai Kata.
Jika di sebalik kejayaan lelaki, pasti ada seorang wanita. Inilah kisahnya...

"Epilog bahagia seorang isteri kepada Ulama serta pemimpin berjiwa besar yang menyentuh nurani..."

Babak Cerita.
Dari satu babak ke satu babak, kisah diadun sangat ringkas dan bersahaja. Dari satu titik ke titik yang lain, pembaca dibawa mengenal cara hidup dan tutur hati seorang wanita bernama Tuan Sabariah Tuan Ishak, daripada mula mengenal cinta yang disuakan keluarga tercinta, pertama kali menjalani hidup sebagai isteri, sehinggalah detik mendapat singgahsana sebagai ibu dan mahkota sebagai seorang isteri kepada Guru, Ulama, Ahli Politik, dan akhirnya Menteri Besar.

Dalam plot masa yang besar satu ke satu yang lain, cetusan memoir Tuan Sabariah yang terlalu ringkas menyebabkan pembaca tidak pernah sempat merasai jiwa yang tersembunyi, malah terasa cepat benar masa berlari. Ada dalam kalangan mereka, babak ditulis sekadar rasa bicara hati yang sukar dijadikan cerita. Lalu pembaca seakan  membaca diari hati tanpa cerita. Nukil kata disusun seolah menyatakan rasa hati, bukan detik pengalaman yang selayaknya diselit dalam sebuah memoir.

Yang cantik pada dasarnya, serta layak pada wataknya, setiap gerak bahasa disematkan kata puitis yang berisi buat menampilkan keindahan cinta dan moral penggeraknya. Setiap 'highlight' dalam cerita dipetik buat menebalkan isi cerita. Malah, yang lebih menyempurnakan ragam cerita ialah sentuhan ayat-ayat al-Qur'an dan al-Hadis yang melagui perasaan dan jalan cerita Bidadari Dari Timur ini. Turut menjadi warna nukilan beliau, adanya kata-kata bijak pandai seperti Oryzon Sweat, dan pengajaran sebalik kisah John dan John Jr. Isi hati wanita muslimah ini turut disamakan dengan hasrat menuruti kisah teladan Anbia yang dinyatakan satu demi satu bagai membakar semangat ibu sepuluh anak ini mencari syurga Allah.

Latar cerita selain meluah rasa Tuan Sabariah, pengaruh politik Tuan Guru turut menjadi calitan ke layarnya bagaimana si suami menjalani hidup dan karier politiknya dilihat dan diteliti sepasang mata seorang isteri yang sentiasa di sisinya menemani rentak hidup. Malah, beberapa babak yang menduga hidup keluarga besar mereka diselitkan juga bagi menjelas rasa dan pengalaman pahit bagi seorang wanita bernama isteri dan ibu.

"Sesungguhnya, orang mukmin yang bersabar akan memiliki istana yang lebih gah, agung, kekal, indah dan tidak tercapai dek akal di akhirat kelak..."

Laras Bahasa.
Di sebalik kecantikan cerita yang dijalani Tuan Sabariah, pengaruh bahasa Illi Sarah dilihat mencanting laras bahasa yang sangat puitis dan sedikit kompleks serta luar daripada kebiasaan bahasa rutin. Namun, dalam menulis, bahasa yang digunakan masih boleh difahami dengan mudah serta terarah mengikuti jalan dan isi cerita yang ingin disampaikan mereka. Jelasnya, keindahan yang paling sempurna dapat dirasai dalam mengadun kata-kata paling indah di dunia yakni ayatul Qur'an dan al-Hadith yang turut menjadi alas kebanyakan babak cerita.

Sentuhan Jiwa.
Isi dan kulit nukilan ini paling meruntun kalbu apabila melihat (atau benarnya, membaca) perasaan seorang ibu yang 'kehilangan' anak yang dikasihinya, serta mendengar rintihan kalbu suaminya yang dalam tegap berdiri, namun remuk di sejadah. Pergolakan dan pengenalan perasaan menjadi bunga dalam pokok karya ini. Dan paling penting, ada satu sisi setiap pembaca bakal kenali pada nama Tuan Sabariah, serta suaminya, Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

"Putaran waktu bakal menemukan kita dengan cabaran yang lebih besar tatkala meladeni perjuangan yang telah diamanahkan Allah SWT ke atas setiap insan yang mengaku sebagai hambaNya..."

Layar Pengarang.
Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak.
Dilahirkan di Kg. Panchor, Kelantan dalam kalangan keluarga yang sederhana dan berumahtangga bersama Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat ketika berusia 14 tahun. Hasil perkahwinan dikurniakan 10 cahaya mata, berbahagi lima setiap satu, lelaki dan perempuan. Aktif mengemudi kerja-kerja amal melalui Persatuan Purnama dan Wanita Perkim.

Illi Sarah Annual Bakri.
Penulis fiksyen dari kota Kuala Lumpur dan menyayangi kariernya sepenuh hati. Bukan satu nama besar namun punya bakat yang tinggi melangit di samping kebijaksanaannya menulis mengikut keperluan, bukan gerak hati sendirinya. Beliau jugalah Puteri Penukil kepada penerbit Anbakri sendiri iaitu Encik Anual Bakri Haron.

No comments:

Post a Comment

Suara Di Balik Layar


Melodi Kristal - Siti Nurhaliza
Mp3-Codes.com