Kisah Sang Penglipur Lara

Kisah Sang Penglipur Lara
Kisah Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara
Tinta Layar

Monolog

Monolog
Luahan rasa hati

Novel

Novel
Novel

Cerpen

Cerpen
Cerpen

Puisi

Puisi
Puisi

Khazanah

Khazanah
Puisi Tradisional

Cerita Kita

Cerita Kita
Pandangan isu semasa seni tulis

Bisik-bisik

Bisik-bisik
Ulasan karya terkemuka

Sunday, January 23, 2011

Monolog : Teman Sejati

Monolog : Teman Sejati. (buat 3 teman yang bukan lagi sahabat sejati)

Bukan bait indah dalam lirik Brothers yang biasa anda dengar menjadi cetusan ilham Sang Penglipur Lara kali ini. Sedikit kelainan, berbeza dan unik, senantiasa berlegar dalam ruang minda. Bagi yang selalu memenuhkan ruang pendengaran dengan irama dan muzik berlatarkan kias kata garapan Puan Habsah Hassan, barangkali sedia maklum rasa pedas dan nyaman motif corak senikatanya. Ada sangat banyak lagu yang dinaungi susun kata puitis beliau menjadi kegemaran saya, dan salah satu antaranya ialah lagu suara Juwita Suwito berjudul Teman Sejati. Bukan lagu yang biasa anda dengar barangkali, namun disebalik suara dan lagu itu, ada sentuhan telus Kak Chah dalamnya.

Dengar sahaja keluhan rasa seorang manusia terhadap perisian seorang teman, yang terasa dikhianati dan diperguna, pasti terasa kedip sedih dan pedih yang bersarang. Hayati satu demi satu bahasa jiwanya, barulah kita fahami hikmah di sebalik lagu ini:

Setiap kali aku menoleh ke belakang,
Mencari-cari titik punca keretakkan,

Pertamanya, jelas, kita cuba mencari peluang mengkaji dan mengubah salah dan silap kita tika dibelenggu konflik yang mengancam persahabatan kita. Menoleh ke belakang, melangkaui masa terdahulu dalam mencari satu tempat ada kemungkinannya kesilapan yang menjadi punca pertelingkahan. Adakah mungkin kerana terlalu kasih dan ambil berat menjadi beban buat perhubungan kita?

Kusedari tak wajar dipersalahkan,
Dirimu yang kian ketandusan perasaan.

Barangkali benar, kita tak wajar melihat sesuatu perkara yang buruk itu berlandaskan orang lain semata-mata. Maka, baiklah jika setiap laku sahabat itu kita tidak menunding jari padanya. Sepertinya mungkin, tiada perasaan yang bersarang dalam hati mereka, sehingga mereka sanggup memutuskan persahabatan, atau mungkin juga kerana mereka tidak lagi endah akan apa yang terjadi kepada perhubungan ini.

Sesungguhnya yang tersilap diriku sendiri,
Menaruh harapan padamu terlalu tinggi,

Kita adalah lebih baik dalam merasai sendiri betapa mungkin kita sendiri yang bersalah, apabila kita terlalu berharap dan percaya pada persahabatan yang tak mungkin. Atau mungkin ia menjadi beban kepada si dia kerana harapan dan kepercayaan kita terlalu berat untuknya pikul di pundak dirinya. Seolah-olah menjadi shabat itu tanggungjawab sukar yang kita haruskan padanya untuk memikulnya. Jadi, inilah mungkinnya salah kita. Menaruh harapan padanya terlalu tinggi.

Sangkaku orang memberi kita berbahasa,
Tak terlintas susu disaji dibalas tuba.

Peribahasa yang biasa kita dengar dan pada hematnya, tidak begitu praktikal dalam setiap perkara. Kita sentiasa beranggapan apabila seseorang sedia memberi, kita cukup untuk berbahasa demi itu. Dan semestinya, tidak satu antara kita bakal menyangka yang setiap pemberian kita pula menjadi habuan dibalas pengkhianatan yang meracun jiwa dan persahabatan. Begitukah rasanya?

Setiap pengorbanan, setiap pemberian,
Kulakukan untukmu penuh ketulusan,

Pemberian dan pengorbanan dilakukan oleh kita, sentiasa disalutkan perasaan telus dan ikhlas. Atas dasar persahabatan, atas dasar perhubungan yang murni, setiap perkara dilakukan dengan telus dan ikhlas.

Tiada yang diharap selain kejujuran,
Bila diri dikhianati sungguh aku terkilan.

Dan setiap yang diberikan, sebagai seorang sahabat, tidak meminta lebih selain kejujuran dan ketelusan sebagai seorang sahabat. Dan ketika itu jugalah, apabila si sahabat tega mengkhianati diri atas alasan yang tak sepatutnya, ada kilas kecewa dan sedih mencalitkan rasa terkilan dan kesal di hati.

Di akhir kata, ilham kata yang bermula dengan rasa bersalah dan kesal bertubi-tubi, akhirnya diselang selikan dengan rasa insaf dan sedar akan silap diri dan hikmah ketentuan Ilahi:

Sememangnya bukan engkau bukan dia,
Penilaianku dulu dikelabui mata,
Namun kutemui hikmah di sebalik tragedi,

Cuba menolak sesiapa yang cuba menghuni benak hati, rasa kesal dan kecewa mematangkan seorang manusia bernama sahabat ini tentang hakikat dan kebenaran dalam perhubungan. Kala dahulunya begitu mengangungkan seorang sahabat yang rasanya setia seperti Abu Bakar As-Sidiq, kita mula mengerti penilaian yang dibuat sebenarnya sekadar luaran semata-mata, bukan keikhlasan dan ketelusan yang sejati sebagai seorang teman. Kesedaran yang terbangkit daripada tragedi yang menimpa diri, menjadikan kita faham betapa keajaiban Tuhan mencipta hikmah di balik setiap peristiwa:

Dan pada bait paling akhir, ada suatu baris yang jelas dan sangat istimewa, yang harus kita semua hayati:-

Teman sejatiku hanyalah Dia yang abadi.

Benar, teman sejati kita, hanyalah Dia yang Abadi!

Jadi, tatkala ini, percayalah bahawa Dialah sahabat kita yang paling tinggi menjalankan fungsinya. Sentiasa mendengar dan memberi. Sentiasa jujur dan telus. Sentiasa menemani dan menghampiri. Sentiasa ada dan mengadakan. Sentiasa benarkan kita menjadi yang lebih baik untuk sekaliannya. Bersyukur untuk memahami hikmahNya.

No comments:

Post a Comment

Suara Di Balik Layar


Melodi Kristal - Siti Nurhaliza
Mp3-Codes.com