Kisah Sang Penglipur Lara

Kisah Sang Penglipur Lara
Kisah Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara
Tinta Layar

Monolog

Monolog
Luahan rasa hati

Novel

Novel
Novel

Cerpen

Cerpen
Cerpen

Puisi

Puisi
Puisi

Khazanah

Khazanah
Puisi Tradisional

Cerita Kita

Cerita Kita
Pandangan isu semasa seni tulis

Bisik-bisik

Bisik-bisik
Ulasan karya terkemuka

Sunday, January 2, 2011

Novel : Kerana Irhadah (4)



    "Masihkah ada rasa salju kasih dalam hati yang marak membara?"




    -KERANA IRHADAH, sebuah adaptasi
    nukilan Hanam Hamid, Seputeh Salju




Kehilangan Abah banyak mengubah jalan cerita mereka. Baik bagi Bunda yang masih sarat menahan keperitan bertahun dahulu, mahupun dua beradik kecil, Farizz dan Farhan yang masih tega bertelagah, masing-masing mereka masih terlekat dengan sisa kenangan yang Abah tinggalkan.


Bunda memang seorang wanita yang sangat tabah. Ketiadaan Abah masih mampu menjadi bahan bakar semangatnya yang kental. Sedikit pun pada riak wajahnya tidak terbeban dengan kepemergian suami yang pernah berjanji menjaganya seumur hidupnya. Biarpun lelaki itu pernah sekali menodai janji mereka, namun lebih daripada itu, tiada sekelumit pun dosa nista yang dilakukan Abah. Mad Farukh Mad Ali. Lelaki bertubuh tinggi putih melepak. Berbadan sasa dan segak. Tak pernah mengukir payah dan susah pada raut matanya dan sentiasa redup dalam pandangan matanya, nama itulah yang akhirnya menjadi pilihan kedua ibu bapanya bagi dijodohkan dengan gadis bernama Nour Izzah Nordin ini.


Bunda masih diam diselubung rasa. Sekali-sekala batuk kecil singgah memecah hening pagi itu. Mergastua berlagu sepi. Lubuk hatinya sunyi sekali. Dia mengurut dadanya yang sakit. Ubannya sudah memutih. Tangan tuanya yang berangka urat yang berselirat masih leka membuang isi perut ikan bilis keluar. Nasi lemak kegemaran Farhan, lebih sedikit boleh dijual ke Kedai Kopi Karimah. Dalam kesit yang menemani rutin hariannya, jiwa yang kosong itu dipenuhi juga dengan rasa rindu akan suami tersayang. Sayu menyelimuti ruang pagi.
 
...


Dia masih ingat 15 tahun dahulu selepas 3tahun mendirikan rumah tangga dengan suaminya itu. Perbuatan Farukh yang mengubah segala cerita mereka. Perbuatan yang menjadi titik noda yang membekas sehingga kini. Perbuatan yang dalam diam membakar sekam hatinya. Satu titik yang mengingatkan dia pada kebencian buat lelaki dan kaum sejenis dengannya. Satu titik menyebabkan dia mula hilang kepercayaan kepada mana-mana manusia di sekelilingnya.


Perkahwinan 3 tahun wanita bertubuh tegak itu bersama lelaki pilihan keluarganya menyelitkan cebis-cebis kenangan yang berpanjangan dalam riwayat perkahwinan mereka. Setiap hari adalah madu yang mencurah cerita asmara mereka. Putihnya sesuci salju tanpa sezarah kelabu pun. Keindahan itu diretak badai apabila mahkota wanitanya diselang ombak dugaan yang menghempasnya jatuh dan berderaian.


"Peranakan kamu ni jatuh. Barangkali tak cukup kuat. Ada kamu berpantang ikut aku pesan?"


Mata Mek Supiah ditatapnya lama. Keningnya terangkat sedikit. Rasa hairan dan janggal bermain di benak serta akalnya.


"Ada juga. Saya tak pasti, tapi sikit-sikit itu adalah ikut pesan Mak"


Dia menjawab perlahan. Kurang pasti dengan jawapan sendiri.


"Kau jangan telan pucuk rebung, air halia, tapai, tebu dan jeruk . Mangga muda dalam kerabu tu pun jangan disentuh. Nenas muda tu juga, aku tahu kamu gemar, tapi jangan dipulun habis. Bahaya. Tajam untuk peranakan kamu!"


Bundar mata orang tua itu menegur. Sireh tembakau masih ditenyeh pada gigi kuningnya. Berhamburan air liur yang keluar memalingkan muka Izzah sedikit ke bawah. Ibunya di sisi diam sahaja. Masih tekun mendengar. Sesekali mengiyakan kata-kata bidan kampung yang cukup terkenal dengan pengalamannya dengan bakal ibu.


"Aku ni pesan aja. Kalau tumpul isi rahim kamu, tak ke nanti kempunan Si Farukh tu menimang anak."


Cakapnya bersahaja menagih sedikit perhatian Izzah dan ibunya di sisi.


"Lelaki ni Izzah, zuriat itulah yang diimpinya bila berumah tangga. Kalau itu kau tak mampu bagi, mahunya Si Farukh tu makan luar apa gamaknya kamu?!"


Lantang suara Mek Supiah menerkam gegendang telinganya. Izzah mengerling kepada ibunya yang asyik diam sedari tadi menghulur rasa protes.


"Isyy..Mek ni! Sampai ke situ pula dia. Jangan disebut-sebut benda sebegitu. Anak saya ni baru tiga tahun berkahwin, bukan berpuluh tahun pun."



Si ibu cuba melawan arus. Riak anaknya ditaruhkan simpati. Tidak setuju cara sindiran si tua di depannya.


"Aku ni nasihat saja. Bukan apa, banyak dah aku dengar cerita-cerita begini. Perempuan yang tak boleh mengandung, tak pandai pasang badan, memang senang bermadu"


Dia melenting. Cepat saja dia bingkas bangun daripada duduknya keluar daripada perbualan itu. Tak patut Mek Supiah berkata begitu walau di lubuk hatinya masih terlekat gesaan keluarga mertuanya supaya segera merancang mendapatkan cahaya mata.


"Tak apalah Mek, Izzah bukan tak nak, belum rezeki."


Dia berlalu segera. Dalam hatinya masih berkabut.


...


"Bunda!"



Teriakan si adik mengejutkan lamunan panjangnya. Tangannya segera disibukkan mengasingkan ikan bilis di hadapannya. Farhan yang bersendu dibiarkan seketika. Jeda menyelit dalam perasaannya.


"Bunda, Abang jahat! Dia kata ibu Adik jahat!"



Tersentak dia mendengarnya. Dalam diam, api mula membakar sekamnya. Raganya bergelora. Namun pada redup mata anak kecil di depannya, api dendamnya terpadam terus.


"Kenapa Abang bilang begitu? Bukan ke ibu Adik, ibu Abang juga?"


Dia cuba memujuk perlahan. Sakit yang bersarang ditempiaskan jauh tak kelihatan.


"Kalau ibu Adik jahat, ibu Abang pun jahatlah yea? Takkanlah Abang nak kata Bunda ni jahat"


Dia megukir senyum pada bibirnya. Hatinya berdoa agar anak itu faham. Biarlah dia menjadi ibu kepada Farhan, seperti mana dia sendiri menganggap Farhan ialah anak kandungnya sendiri.


"Abang bilang Adik ni anak orang lain. Ibu Adik orang lain. Ibu Adik jahat. Ibu Adik buat Bunda sedih. Ibu Adik buat Bunda menangis..."



Rintihnya kian meleret. Jauh menghanyutkan sama lamunan si Bunda. Matanya menerkam ke dalam kelopak mata Farhan yang bergenang dengan air mata. Dia tewas. Dalam air mata hanya berwarna jernih. Tak kenal dan tak tahu bahawa mereka sedang berjalan mengikut arus sungai yang deras. Tak berupaya berenang ke ketepian bilang gelombangnya cuba memukul tubuh si perenang.


Bunda menerkup wajah tiba-tiba. Perasaannya mula bergelodak. Deru tangisannya mula menjadi. Lebih laju daripada Farhan yang mengongoi. Lebih kuat daripada Farhan yang berteriak. Tangisnya mematikan sendu si kecil. Kehairanan mengisi ruang antara mereka. Farhan dihimpit serba salah. Apa sudah jadi?


"Bunda, kenapa? Abang bukan kata dekat Bunda. Bunda kan ejek Adik. Kenapa Bunda yang menangis?"


Sakitnya tak tertahan lagi. Benci, marah dan dendam bersimpang-siur. Rindu, kasih dan pilu turut menerobos cuba memenuhkan kekosongan di jiwanya. Farhan di depannya dipeluk erat. Kemas merangkul anak kecil itu sehingga kedua-duanya begitu asyik dilamun sedih masing-masing yang berlegar-legar.


Daripada kejauhan, ketika kedua-dua mereka meratap duka, ada sepasang mata memerhati. Bersembunyi di balik pohon jambu yang merimbun, lelaki itu turut teresak sama. Namun tangisnya disenyapkan dalam paksaan. Hanya air mata dan esak perlahan yang tampak. Siapa tahu, dalam angka usia yang sekecil itu, Farizz sudah bijak menafsir cerita yang ditulis Ilahi ini.


(bersambung..)



No comments:

Post a Comment

Suara Di Balik Layar


Melodi Kristal - Siti Nurhaliza
Mp3-Codes.com