Kisah Sang Penglipur Lara

Kisah Sang Penglipur Lara
Kisah Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara
Tinta Layar

Monolog

Monolog
Luahan rasa hati

Novel

Novel
Novel

Cerpen

Cerpen
Cerpen

Puisi

Puisi
Puisi

Khazanah

Khazanah
Puisi Tradisional

Cerita Kita

Cerita Kita
Pandangan isu semasa seni tulis

Bisik-bisik

Bisik-bisik
Ulasan karya terkemuka

Saturday, January 29, 2011

Cerpen : Antologi Tika (LURUHNYA DEDAUN YANG BERGUGURAN.)


LURUHNYA DEDAUN YANG BERGUGURAN.

JUMAAT, sekali lagi menerjah ruang benak. Aku berjalan pantas dalam dingin pagi yang suram. Berfikir sendirian. Tiada sesiapa di sekitarku. Ada beberapa rakan yang tak kukenali berjalan di hadapan. Aku melangu tanpa suara. Jerit pekik suara Misha Omar dengan  lagu “Tak Ingin Lagi” membingit di telingaku merdu. Perjalanan awalku membuatkan hatiku tenang sedikit. Kusut memikirkan masalah dalam MEDiK yang aku sertai. Baru semalam aku pergi menyelesaikannya tapi semakin buntu pula dengan keputusan yang kuterima.
Teringat akan adanya kuiz pagi ini. Apakah beza pertumbuhan dengan perkembangan tumbuhan? Apakah itu kinetik hayat tumbuhan? Apakah kategori dan fungsi hormon-hormon dalam tumbuhan? Aku sendiri masih belum mentelaah. Semalam ku tidur agak lewat menyelesaikan jualan dedikasi MEDiK. Bangun pula lebih awal. Segar? Huh!
Aku berjalan tenang melantaikan dedaun yang kekuningan. Jatuh satu demi satu meski tiada angin sepoi yang meniupkannya jatuh. Cantik. Aku gemar sekali. Hatiku rungsing. Terlalu banyak perkara yang aku ingin selesaikan. Harapan yang ada pada setiap tanggungjawab yang kusandang, takut sekali jika akhirnya gugur seperti dedaun kering itu. Mengenang masalah sendiri dengan teman sekeliling, masalah pelajaran yang langsung tak kumengerti. Malas rasanya. Rimas.
Selesai kuliah hampir dua jam bersama Dr. Che Radziah memberi ruang masa hampir setengah jam sebelum ke kuliah Biokimia. Aku mundur sedikit dengan soalan kuiz yang langsung tak seperti anggapanku. Apa yang aku faham jelas sekali tidak serupa dengan apa yang pensyarah inginkan. Sama ada aku ini sememangnya lembab ataupun skema jawapan dengan kehendak soalan tak selari, aku pun tak pasti. Entahlah bagaimana nanti.
Angin membuai iras wajahku lembut. Rasa tenang dan segar yang amat. Alhamdulillah. Rasa syukur berpijak dan tinggal di bumi Malaysia yang permai ini memanjat ke puncak hati. Kenangan dan keasyikan mengulitku damai. Rizal lincah berceloteh. Sekali sekali ku menjawab dengan hati yang kosong. Gembira sekali. Lawak yang aku sendiri tak pasti kelakar ataupun tidak, tetap ku tergelak ringkas. Sekurang-kurangnya aku faham mesejnya, dan dia sedia berkata-kata sesuatu.
Tiba-tiba sekuntum bunga berwarna merah jambu jatuh di sebelahku. Cantik jika dibandingkan ketika beruntaian di tangkainya. Gugurnya secara natural. Asli tersusun di lantai bumi simen. Satu inspirasi yang indah. Terkadang itu, aku teringatkan seseorang yang telah aku serik dengannya. Menilai semula kesukaan dan juga tidak tika bersama dengannya. Perlukah aku gugurkan ia daripada senarai temanku? Atau pun lebih baik kuterima ia semula meski aku masih bimbang dia akan berubah semula. Bunga itu lebih cantik berguguran, tapi akan cepat layu bila menyembah ufuk bumi.
Aku sayu sendiri. Apakah apa yang aku lakukan sebenarnya salah apabila hatiku sendiri tak menerimanya? Ataupun adakah benar apabila yang aku lakukan ini demi tidak menyakitkan hati sendiri? Aku mengeluh perlahan. Nun di sana kulihat sebatang pohon yang keguguran daunnya. Kekuningan dan keemasan. Lalu dedaun itu gugur mengikut rentak angin yang tenang. Cantiknya Tuhan, ciptaanMu ini.   

No comments:

Post a Comment

Suara Di Balik Layar


Melodi Kristal - Siti Nurhaliza
Mp3-Codes.com