Kisah Sang Penglipur Lara

Kisah Sang Penglipur Lara
Kisah Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara
Tinta Layar

Monolog

Monolog
Luahan rasa hati

Novel

Novel
Novel

Cerpen

Cerpen
Cerpen

Puisi

Puisi
Puisi

Khazanah

Khazanah
Puisi Tradisional

Cerita Kita

Cerita Kita
Pandangan isu semasa seni tulis

Bisik-bisik

Bisik-bisik
Ulasan karya terkemuka

Sunday, February 27, 2011

Novel : Lelaki (Episod 2: Bahagian 1)


LELAKI (EPISOD 2: BAHAGIAN 1)

This is a story of a guy named ‘Lucky’. But it’s not Britney Spears’ Lucky song as this guy actually named Lelaki (man). He never wakes up early morning to ‘knock-knock’ on the door; neither has time for makeup but the perfect smile he always own.  
As for today he wakes up very early in the morning for his first day working in the big city of Kuala Lumpur. And in this episode, he will teach us about one thing, we as human would always do. That is, clothing. Or you might know it as face-painting too.

...

Sebuah beg sederhana besar berisi dua fail berasingan masing-masing berwarna biru dan hitam dikeleknya di sebelah kanan. Kemeja putih sesuai membaluti tubuhnya dengan padanan tali leher hitam sederhana menirus di tengah dadanya. Sepasang dengan seluar slack hitam dan kasut hitam yang berkilat, lelaki itu bergegas keluar pangsapuri di tengah kota itu, menuju ke stesen bas berdekatan. Ada beberapa pasang anak mata mengekori gerak tubuhnya. Tiga gadis sedang duduk berasingan serta dua lagi berdekatan mereka giat berbicara dalam bisik-bisik yang halus. Seorang pemuda berdiri tegak di hujung barisan mereka juga kelihatan segak berbaju kemeja dan berkasut kulit. Dan di hadapan mereka berdiri dua lelaki berbangsa asing yang putih kulitnya serta bertubuh tegap, tinggi lampai. Lebih segak daripada semua yang ada.

Suatu ketika, suara Allahyarham Sudirman Haji Arshad mendendangkan lagu Basikal Tua memecah hening. Lelaki di hujung sekali menjeling ke arahnya. Dia senyum manis. Seperti selalu. Tiada balasan. Telefon bimbit murah miliknya dibuka. Satu mesej ringkas tertera.

“Are you sure you are okay taking bus? Abang can fetch you up.”

Dia membalas semula.

“I’m perfectly fine. Thanks.”

Telefon itu disarungkan semula ke dalam poket seluarnya. Memandang ke sekeliling menanti-nanti bas yang masih belum muncul. Pagi masih hening. Rasa-rasanya, dia memang sentiasa awal ke mana sahaja arah tujunya.

“Hensemnya!!”

Suara yang mula-mula senyap terkuat sedikit daripada asalnya. Dua gadis yang berbisik tadi tersipu-sipu malu apabila suara mereka menarik perhatian khalayak di sekeliling mereka. Dia tersenyum sendiri. Dia faham, kedua-dua wanita itu sedang berkira-kira tentang ketampanan dua pemuda berbangsa asing di hadapan mereka. Tiga gadis lain menampakkan rasa jengkel dan meluat sedang pemuda di tepinya seperti teragak-agak. Dia menggeleng-geleng menonton cerita mereka.

Haruslah, mana-mana gadis yang melihat dua lelaki bangsa asing yang putih melepak, rambut tersikat rapi dan berkilau, dengan baju segak menyarung susuk mereka, berkaca mata hitam dan berlagak macho di luar tempat orang kebanyakkan, pasti hati terpikat sudah. Dia dan lelaki di sampingnya hanya pelengkap tempat. Tiada penyeri.

Lelaki yang tadi berdiri lemah dilihatnya tiba-tiba bergerak lurus. Matanya tak lekang memandang dua gadis yang masih rancak berborak. Sesekali rambutnya yang menyilaukan mata dirapikan dengan tangan. Kaca matanya berbingkai hitam dibetul-betulkan setiap kali anak mata gadis-gadis itu teralih kepadanya. Senyum In bertambah panjang. Mengerti.

Waima jelas keinginan lelaki itu, dua gadis itu seakan menutup sebelah mata mereka daripada memandangnya. Pemuda yang tadi cuba menawan perhatian gadis berkurung kuning itu mula memerhati dua pemuda berbangsa asing di hadapan mereka. Barangkali tercabar dengan kaca mata hitam yang menyilau dipakai mereka, pemuda tadi segera menukar cermin matanya dengan kaca mata hitam berjenama ‘Rayban’. Cuba berlagak segak di hadapan gadis yang hakikatnya masih menjeling menyampah dengannya. Kali ini, In mula tergelak kecil sehingga suaranya terkeluar. Pemuda tadi segera berpaling dengan rasa tidak puas hati. In senyum. Lagi.

“Maaf. Saya Farihin.”

Dia menghulur tangannya mesra. Tak bersambut. Lelaki tadi menggeliat cuba menjauhi tangan kecil lelaki mesra itu. Jari telunjuknya menolak bawah hidungnya yang tidak gatal. Rambutnya yang lurus dibelah tengah berhayun perlahan. In mengangguk kecil dengan senyum yang melebar.

“It’s okay. Let me tell you one thing. Saya rasa berkaca mata hitam ketika matahari pun tak bangun lagi, bukan stail yang macho. If you’re trying to act macho like those two foreigners, saya rasa awak patut tahu yang mereka sebenarnya sakit mata.”

Pemuda tadi kelihatan kaget. Tidak percaya.

“Why do you think they’re avoiding us since then? Penat kot berdiri. There are still a few seats here.”

Bisiknya perlahan. Pemuda tadi masih hairan.

“Kenapa pulak? Aku pun tak duduk apa?”

Dia senyum mendengar kata-kata pemuda tersebut.

“That’s because you are afraid to these girls here, right? Kau nak mengorat tapi malu kan?”

Wajahnya tertarik. Manalah lelaki ini tahu semua itu. Dia kelihatan tersenyum lagi. Pemuda itu memandangnya lama.

“Aku Zed”

Pelawanya.

“Zed?”

Lelaki itu menjawab pelawaan perkenalan pemuda tersebut. Mukanya berkerut.

“Eh, dia ni!”

Getus hati kecilnya. Bahaya betul!

“Zaidi. Nama aku Zaidi”

Membalas semula dengan jujur.

“Nice name. As I said, aku Farihin. Call me In, and I’m okay to call you Zed, by the way. If that will make you please.”

Dia mula bergelak mesra. Lelaki itu senyum kambing lalu duduk di sebelahnya bersembang seketika sebelum bas tiba dari kejauhan masa yang meninggalkan mereka. Katanya, “Don’t act as somebody of anybody you don’t know. But yourself to live.” Zed leka berbual dengannya sehingga bas akhirnya berhenti di sebuah jalan berdekatan sebuah ibupejabat majalah tempatan. Lelaki itu segera menamatkan perbualan mereka dan berlalu pergi. Destinasinya sudah sampai, di mana kisahnya bakal bermula dan berpanjangan.

(bersambung..)




No comments:

Post a Comment

Suara Di Balik Layar


Melodi Kristal - Siti Nurhaliza
Mp3-Codes.com