Kisah Sang Penglipur Lara

Kisah Sang Penglipur Lara
Kisah Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara
Tinta Layar

Monolog

Monolog
Luahan rasa hati

Novel

Novel
Novel

Cerpen

Cerpen
Cerpen

Puisi

Puisi
Puisi

Khazanah

Khazanah
Puisi Tradisional

Cerita Kita

Cerita Kita
Pandangan isu semasa seni tulis

Bisik-bisik

Bisik-bisik
Ulasan karya terkemuka

Monday, April 25, 2011

Tinta Layar : Untukmu Bunda (Dalam mengisi riwayat “Kerana Irhadah”)

Assalamualaikum..
Buat pembaca dan pengamat blog ini yang selama ini sekadar membaca retetan peristiwa yang terkandung dalam jasad novel bersiri Kerana Irhadah. Satu demi satu adegan hidup si abang dan adiknya menjalani jalan masa yang kian malap lanteranya. Mencatat rasa pilu dan duka dua saudara berlainan bicara, serta bersama direntap daripada bahagia yang sedang dibina. 

Jika selama ini anda merupakan pembaca, akan sebuah cerita yang telah saya layarkan. Dan seandainya sehingga hari ini, telah anda rasakan betapa jiwa mereka dilayangkan ke angin taufan. Buat masa ini, dan tika ini, saya ingin anda berhenti membaca buat seketika. Pejamkan mata dan amati semula kisah dua jiwa yang dilanda rona derita yang memekat, sehingga kali terakhir, satu-satunya dahan tempat berpaut dimamah usia dan mula merapuh. Apakah yang terasa di jiwa anda?

Bersempena dengan Sambutan Hari Ibu pada Mei ini, serta bertepatan dengan episod ke sepuluh “Kerana Irhadah”, layar Sang Penglipur Lara melakar bayang untuk anda mainkan peranannya. Bagaimana caranya? 

SATU, sertailah Projek : “Memo Untuk Bunda” dengan menulis madah atau puisi ringkas untuk merasai jiwa dua saudara ini tuliskan buat Bunda mereka. Tuliskan rasa hati anda apabila menjadi mereka yang selama ini bergantung hidup dan nyawa pada seorang wanita tua yang tanpa penat mewarnai hidup mereka dengan pelangi bahagia. Nukilkan rasa hati anda sebagai mereka, dan zahirkan ke laman wall ‘The Hanam’ di Facebook. Salin link wall berkenaan dan sertakan di ruang komen entri ini dengan nama anda dan link profil Facebook anda.

Atau DUA, penuhkan wajah Bunda anda dalam Projek : “Potretmu Bunda” yang memaparkan rakaman potret seorang wanita berwatakkan ibu kepada dua orang anak untuk dijadikan potret episod istimewa ke sepuluh novel “Kerana Irhadah”. Bingkaikan wajah Bunda anda dalam sebagaimana cara pun yang hati anda inginkan. Dengan siapa atau suasana bagaimana, biarlah hati seni anda yang menilai kasih itu. Setiap potret yang dirakam, harus dimuat naik ke laman ‘The Hanam’ di Facebook serta link daripada laman tersebut harus disertakan di ruang komen entri ini dengan nama anda dan link profil Facebook anda. 

Apa yang saya janjikan, mungkin tidak bernilai seumpamanya garapan dan interprentasi rasa anda buat Bunda anda. Namun setiap penyertaan terbaik daripada kedua-dua projek bakal menerima honorarium daripada ‘The Hanam’, layaknya juga daripada Sang Penglipur Lara ini.

Tips: Hayati kisahnya sebelum menjadi penulis atau pelukis layarnya. Dan tempohnya sekadar dua minggu, berakhir 8 Mei 2011. Selamat berkarya!

  Teruskan membaca, kerana melalui membacalah, kita berkongsi kehidupan di dunia ini.  

Menulis pada layar hidup, 
Sang Penglipur Lara.

No comments:

Post a Comment

Suara Di Balik Layar


Melodi Kristal - Siti Nurhaliza
Mp3-Codes.com