Kisah Sang Penglipur Lara

Kisah Sang Penglipur Lara
Kisah Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara

Layar Sang Penglipur Lara
Tinta Layar

Monolog

Monolog
Luahan rasa hati

Novel

Novel
Novel

Cerpen

Cerpen
Cerpen

Puisi

Puisi
Puisi

Khazanah

Khazanah
Puisi Tradisional

Cerita Kita

Cerita Kita
Pandangan isu semasa seni tulis

Bisik-bisik

Bisik-bisik
Ulasan karya terkemuka

Sunday, September 19, 2010

Novel: Kerana Irhadah (1)


"Mereka dicipta daripada darah yang serupa, tetapi lahir dengan jiwa yang berbeza. Mampukah ketetapan Tuhan membuahkan hikmah?"
-KERANA IRHADAH, sebuah adaptasi
nukilan Hanam Hamid, Seputeh Salju


Bukan seketika, tetapi sudah lama mereka begitu. Sudah berzaman mereka bersama. Kelihatan begitu akrab dan mesra. Namun di balik tirai itu, kedua-dua beradik itu punya jurang yang tak dapat mereka rapatkan.


Farizz dilingkari amanat Bunda tersayang memikul beban yang tak pernah dimintanya. Umpama menggalas biawak hidup, Farizz terpaksa menyambung nyawa manusia yang paling dibenci dalam hidupnya. Jika bukan kerana kasih pada Bunda yang sedang sarat melawan keperitan, tidak akan sesekali pun dia sanggup berjanji memelihara kanak-kanak kecil yang sedang mengenggam erat tangannya tatkala itu. Sesal dan benci bertumbuh menjadi dendam yang mendahsyat dalam lubuk raganya.


Dan ketika kesumat itu tertabur dalam diam terhadapnya, Farhan mengharung hidup diselubung rasa benci daripada satu-satunya insan yang tinggal dalam hidupnya. Kesilapan yang tak pernah menjadi miliknya ialah senjata yang begitu tajam membenam celah jemari kakinya dalam kembara hidup yang diredahnya. Kelahirannya menjadi punca manusia bertelagah. Kehadirannya mencambahkan benci pada insan yang dikasihinya. Kewujudannya pula menagih kehilangan mereka yang dia gelarkan Ibu dan Ayah.


Dan saat jalan kedua mereka bersambung di persimpangan itu, sebuah cerita merebak menjadi konflik yang diselindung jauh daripada mata masyarakat luar. Mereka tahu, ketetapan Ilahi menakdirkan mereka menjadi musuh yang tinggal dalam satu selimut yang sama. Di sini, bermulalah....
(bersambung..)

No comments:

Post a Comment

Suara Di Balik Layar


Melodi Kristal - Siti Nurhaliza
Mp3-Codes.com